Att amma eller inte amma?

Ni börjar bli ett par stycken som läser bloggen nu, jättekul, tycker jag. :) En del har frågat om amningen, och jag har ju faktiskt inte skrivit så mycket om den, varför jag inte ammar osv. bara att Noemi får ersättning. Det beror nog på att jag har haft ganska svårt att acceptera att jag inte ammar. När jag var gravid och funderade på amningen, eller snarare, drömde om amningen, så var det aldrig på tal om att inte amma. Vart man än läste, även på Föräldrarkursen på BVC pratades det bara nästan om att amma, aldrig att det finns risker för att amningen kanske inte fungerar, att barnet inte orkar amma. Så är det i vårt fall, Noemi är ju en månad tidig, så när hon föddes var hon väldigt svag. De första 3 veckorna var vi tvugna att väcka henne var tredje timme för att hon skulle få i sig mat. Vi hade ett matschema som vi följde och skrev upp hur mycket hon åt, vilken tid, etc. Hur som helst, Noemi ammade i början och jag hade hur mycket mjölk som helst, (när barnmorskorna kom in till oss sa de: "åååh, det är du som har så fin råmjölk!") men eftersom hon var så trött så orkade hon inte amma tillräckligt så att hon skulle blev mätt. I början körde vi med kopp, men ju längre tiden går, ju mer måste hon få i sig. Andra natten kom barnmorskan in med flaska, det var först då det faktiskt slog mig att hon behövde ha bröstmjölken på flaska (jag pumpade så att mjölkproduktionen skulle fortsätta vara igång så hon skulle kunna amma sen). Finns dock en nackdel med flaska, (de flesta barn) när det börjar få flaska är det stor risk att de blir lite bekväma och gärna fortsätter med det. Och så blev det för oss, ju mer flaska Noemi fick, ju mindre ammade hon. Jag kämpade på, först skulle det ammas, tog ungefär en halvtimme, sedan skulle det matas med flaska, tog ungefär en halvtimme det med och efter det skulle det pumpas, pumpningen tog drygt 45 minuter så det blev drygt två, ibland tre timmar för hela matstunden. När Noemi blev en månad (då hon egentligen hade bf), såg allt ut att vända, jag kunde, för första gången amma Noemi mätt. Den känslan kommer jag aldrig glömma. Det gick hur bra som helst nästan en vecka, trots att Noemi ville ha lite flaska på slutet av varje matning. Men sen blev det krånligare igen, Noemi blev mer och mer frustrerad när jag skulle amma och detsamma blev jag. Att amningen inte fungerade som den skulle var ett otroligt jobbigt stressmoment för mig. Trots att vår barnmorska nere på BVC hade berättat för oss att över hälften av alla för tidigt födda barn börjar aldrig att amma, kändes det ändå som att jag var världens sämsta mamma. Att jag inte försökte tillräckligt hårt, jag tänkte att nu kommer vi aldrig få den där kontakten som alla som ammar pratar om. Varje gång jag skulle blanda iordning ersättning så började jag gråta eftersom det står på baksidan att "...mordermjölk är alltid det bästa för barnet..., när jag läste om amning grät jag, varje gång det kom på tal om på tv:n grät jag, så fort jag blev trött grät jag över amningen, ja, ni förstår? Som tur är har jag världens bästa sambo och barnmorska som försäkrade mig om att jag faktiskt hade försökt så gott det gick, att jag inte kunde göra mer.

Nu får Noemi bara ersättning, visst, det är lite krångligt med att behöva och göra iordning flaskan varje gång hon blir hungrig eller när vi ska iväg, att det inte bara är att slänga fram bröstet. Men hon är så nöjd och jag har blivit av med all press, vilket gör att jag mår mycket mycket bättre och kan vara på topp som mamma. Som Jompa skojade om häromdagen, "det är ju ingen win win situation för mig" och har han ju rätt i, eftersom han har de nätterna, så jag får sova ett par timmar. :)

Jag önskar nu så här i efterhand att jag hade fått höra eller läsa mer om att alla faktiskt inte ammar, varför det kan bli så och tips på andra alternativ till amning, om man nu önskar det. Jag har provat ett tillmatningsätt från Medela, som det heter, dock fungerar flaska allra bäst för mig. Såg nu att de har lite andra produkter vi inte blev tipsade om. Gå in och kika, om ni är nyfikna. Amningshjälpen är också en sida som är kanon tycker jag! De stöttar och supportrar hur du än väljer eller är tvungen att göra. Klicka på menyn till vänster, "Om amning" och sedan "mamma" så finns det hur mycker läsvärt som helst! Lycka till alla blivande mammor, hur det än blir med amningen! :)


Kommentarer
Postat av: sofie

känne rigen mig i det du berättar. JAg hade på känn att de itne skulle funka att amma då det strulade kopiöst mycket förra gången. JAg hade 13 mjölkstockningar under 5 månader med VIlle. Har tydligen krokiga mjölkgångar. Så komme rinte all mjölk ut blir det stopp och jag kan inte pumpa ur allt varje gång för då tror ju brösten att jag ammar kopiösa mängder och producerar ännu mer. När Olle var 7 veckor blev jag tvungen att sluta amma. Jag var ett ras. Bara grät och grät. Hade så mycket mjölk men det blev bara stopp och jag blev sjuk med 40 graders feber varje gång (7 gånger i rad)De livet funkar ju inte. Men hålle rmed om att d ekänns för jävligt när man väl har så mycket mjölk och Olle ville ju amma. Men till slut fick jag se fördelarna med att inte amma annars hade det jag inte fixat att sluta. Vi går ju även på BUP för samtal ang det som hände när Olle föddes och hur allt belv. tror att Jompa berättat för dig om de. De har varit ett väldigt stöd + bvc.



Så all heder till oss som kämpat som tokar för att de ska funka!! OCh all heder att vi förstod när de var dax att sluta försöka och acceptera läget.



Kram på dig!

2009-11-12 @ 09:31:05
Postat av: Lotta

Hej,



ville bara tala om att du är en supermamma som kämpat och försökt med amningen, men insett att det är viktigare att Noemi får mat än att det tvunget ska vara bröstmjölk. Jag lyckades båda gångerna och länge varje gång,men det är inte alltid det fungerar och det är HELT OK om det inte fungerar med amning. Som sagt huvudsaken är att babyn får den mat den behöver:-)



SUPERKRAMAR TILL HELA FAMILJEN från oss på Gran Canaria

2009-11-12 @ 23:02:32
Postat av: 20 & gravid

Tycker du är fantastisk!! Fortsätt kämpa Helena! :)

Får höras snart..

KRAMAR

2009-11-13 @ 10:56:28
URL: http://wahlqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0